Diesel, czy benzyna? Co Polacy kupują częściej
Jedną z kluczowych decyzji, jaką musimy podjąć przed zakupem samochodu, jest wybór rodzaju silnika. Każdy zastanawia się, co będzie lepsze: benzyna czy diesel? Na co zwrócić uwagę wybierając napęd? Jaki silnik wybrać na dłuższe trasy, a jaki do jazdy po mieście? Po przeczytaniu tego artykułu podjęcie właściwej decyzji powinno być dla Ciebie nieco łatwiejsze.

W tym artykule dowiesz się o:
Coraz większą popularnością cieszą się samochody z silnikami benzynowymi i z napędami alternatywnymi, z kolei pojazdy z silnikami wysokoprężnymi ostatnio są omijane przez Polaków szerokim łukiem. Oczywiście nie jest tak, że nikt nie kupuje silników na olej napędowy. Chętni na nie nadal są, jednak z każdym rokiem jest ich coraz mniej. Biorąc pod uwagę obecne ceny oleju napędowego, ich liczba będzie jeszcze szybciej maleć, niż do tej pory.
Benzyna najpopularniejsza
Jak wynika z raportu „Branża motoryzacyjna 2019/2020” sporządzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec 2018 roku aż 45 proc. wszystkich samochodów w Polsce, w podziale na rodzaj paliwa stanowiły modele z silnikami benzynowymi, 40 proc. diesle, a zaledwie 15 proc. auta na LPG. Pozostałych modeli było tak mało, że zostały pominięte w raporcie. Biorąc pod uwagę zmiany, jakie zaszły na przestrzeni ostatniego roku to liczba pojazdów na benzynę i LPG (łącznie) wzrosła o 1,8 proc., z kolei diesli aż o 5 proc. Warto też zwrócić uwagę na najbardziej popularny rodzaj silników wśród samochodów najmłodszych, liczących do 4 lat. Aż 60 proc. z nich miało napęd benzynowy, a jedynie 33 proc. napęd wysokoprężny. Statystyki wyglądają zupełnie inaczej w przypadku aut od 5 do 10 lat – niemal 49 proc. z nich to diesle.
Diesel – kiedy się opłaca?
Największą zaletą samochodów z silnikiem diesla jest niewątpliwie niskie spalanie. Porównując ten sam model samochodu, lecz jeden egzemplarz z dieslem, a drugi z silnikiem na benzynę, to ten pierwszy spala 6-7 litrów/100 km, z kolei drugi 8-9 litrów/100 km. Już na pierwszy rzut oka widać oszczędność na paliwie. W praktyce diesle potrafią spalić nawet o ¼ paliwa mniej niż benzynowce. Są to samochody solidnie zbudowane, cechujące się wysoką trwałością. Samochody w dieslu nie są idealne. Po pierwsze napęd wysokoprężny swoje kosztuje, dlatego auta z nim są dużo droższe od tych z napędem benzynowym. W dodatku diesle są zdecydowanie bardziej wymagające niż benzynowce – pojazdy z wysokoprężnym napędem są bardzo czułe na jakość tankowanego paliwa. Jeśli paliwo będzie kiepskiej jakości, nie będzie mieć znaczenia wiek auta – zarówno nowe, jak i stare ulegnie uszkodzeniu. Ponadto serwisowanie i przeglądy diesli są bardzo drogie, co trzeba wziąć pod uwagę, kupując samochód z takim silnikiem.
Dla kogo lepsza będzie benzyna?
Konstrukcja silników benzynowych nie jest tak skomplikowana, jak wysokoprężnych, przez co są lżejsze i tańsze w produkcji, a co za tym idzie, modele z napędem benzynowym są tańsze niż diesle. W dodatku praca benzynowców jest cichsza niż diesli, a jako że silnik nagrzewa się bardzo szybko, umożliwiają płynną i dynamiczną jazdę po mieście. Prawdopodobieństwo wystąpienia awarii w benzynowcach nie jest aż tak duże. Wspomniana już prostsza konstrukcja jest tania w obsłudze, dlatego koszty serwisowania modelu na benzynę nie jest aż tak drogie, jak egzemplarza w dieslu, choć też swoje kosztuje. Silniki benzynowe, podobnie jak wysokoprężne, nie pozostają bez wad. Są mniej wydajne, czyli zużywają więcej paliwa niż silniki diesla. Nie tylko spalają więcej od jednostek wysokoprężnych, lecz również cena benzyny jest wyższa. Na minus zaliczyć można też koszty naprawy ewentualnych awarii. Wymiana wtryskiwaczy w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa to koszt rzędu 1000 zł, z kolei wymiana pompy wysokiego ciśnienia oscyluje wokół 3000 zł. Jak widać, gdy silnik benzynowy ulegnie uszkodzeniu, koszty jego naprawy mogą być naprawdę wysokie.
Jaki wybrać silnik dla auta w leasingu?
Wielu z nas kupuje samochód na kredyt, znaczna część bierze też auto w leasing. Bez względu na rodzaj finansowania, każdy z kupujących musi odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki silnik wybrać? W pierwszej kolejności zastanówmy się, w jaki sposób będziemy użytkować samochód. Jeśli planujemy częste wyjazdy w dalekie trasy, to lepszym rozwiązaniem wydaje się diesel. Napędy wysokoprężne stworzone zostały właśnie z myślą o kierowcach, którzy potrzebują samochodu do zadań specjalnych. Niestety raczej nie sprawdzą się one na krótkich dystansach, dlatego diesel nie nadaje się do jazdy po mieście. Wtedy łatwiej ulega awariom, a przecież każdemu zależy, by było ich jak najmniej, a najlepiej wcale. Dlatego, jeśli kupujemy samochód z myślą o jeździe do pracy, na zakupy i odwożeniu dzieci do szkoły, lepszym wyborem będzie silnik benzynowy. Ma on konstrukcję, dzięki której ryzyko awarii z uwagi na częste postoje czy krótką jazdę na zimnym silniku, jest zdecydowanie mniejsze, niż w dieslu.